Varför är HTTPS viktigt?

När du inför HTTPS på din sajt ger du dina besökare en säkrare upplevelse. Dessutom förbättrar HTTPS dina chanser att synas i Google (sökmotoroptimering för bättre rankning) och att generera klick från Google (konvertering).


Google kommer i allt högre grad kräva HTTPS från de sajter som de rekommenderar i sina sökresultat, och därmed är HTTPS viktigt eller nödvändigt för alla som försöker driva trafik till sin webbplats med hjälp av Googles sökmotor.


TIPS: Om du inte går över till HTTPS kan du förlora en del av din trafik från Google och andra sökmotorer.


Vad är HTTPS?

HTTPS är ett protokoll för överföring av krypterad information mellan en webbserver och en webbläsare. Det är en teknisk beskrivning av hur informationen ska skickas mellan två datorer på ett säkert sätt. Man kan säga att HTTPS skapar en privat förbindelse mellan din dator och servern som webbplatsen ligger på (som också är en dator).


Exempel: Om du till exempel går in på http://någonsajt.se kommer informationen som bygger upp webbsidan skickas till din webbläsare i klartext. Om du istället går in på https://någonsajt.se skickas informationen i krypterad form och kan då inte läsas av andra.


Syftet med HTTPS

HTTPS har den stora fördelen att, även om en utomstående skulle få för sig att avlyssna din datatrafik, kan de inte se vad du tittar på. De kan inte heller manipulera det som visas i din webbläsare och visa något annat än vad sajtägaren har tänkt sig.


HTTPS är ett skydd för din personliga integritet och din säkerhet på nätet.


Google kräver HTTPS

Google har länge flaggat för att de i ökande grad kommer att ”kräva” HTTPS av alla sajter som de rekommenderar i sin sökmotor. Google kan förstås inte direkt ställa krav på dig som sajtägare, men indirekt kan de mer eller mindre tvinga dig att följa deras riktlinjer.


Google har flera sätt att genomdriva sina krav. Om din webbsida inte använder HTTPS kommer den snart att råka ut för flera olika ”bestraffningar”:


Den får sämre rankning i Googles sökmotor, vilket leder till minskad synlighet.

Den markeras med en varningssymbol i sökresultatet, vilket avskräcker från utklick (konvertering).

Den markeras med en varningssymbol i Google Chrome, webbläsaren som nästan hälften av alla svenska webbsurfare använder, vilket minskar sajtens trovärdighet hos besökaren.